Anlita hantverkare

Det finns många bra och seriösa hantverkare, men tyvärr finns det även en del mindre seriösa. Som privatperson finns det några enkla saker man kan göra för att minska risken att man råkar ut för något. Nederst på sidan hittar du även en mall på en avtalsuppgörelse för hantverkartjänster.
Det är alltid viktigt att man själv är seriös och schysst när man ska göra affärer, och man bör förvänta sig att den entreprenör man anlitar också är det. Men det kan alltid vara bra att undersöka lite extra innan man ingår i en överenskommelse.

Innan du bestämmer dig

Det absolut första man bör kolla upp är att företaget har en F-skattsedel. Vill man inte vända sig direkt till företaget med frågan kan man fråga på Skatteverket istället. Alla företag från enskilda firmor till aktiebolag måste ha en F-skattesedel, och om företaget finns med i skattesystemet ger det en fingervisning om att de är seriösa och att de sköter sig.
Vad du behöver för att få tillgång till den offentliga information som finns är företagets organisationsnummer. Med det kan Skatteverket per telefon meddela om företaget är momsregistrerat, arbetsgivarregistrerat, har skulder hos kronofogden och hur mycket företaget betalat in i arbetsgivaravgift den senaste tremånadersperioden. Man kan också vända sig till Kronofogdemyndigheten, som kan svara på om företaget har skulder till kronofogden och hur stora dessa är och om det finns ansökningar om betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande behöver inte nödvändigtvis betyda att företaget inte är seriöst, men finns det fler kan det vara en indikation på att något inte står rätt till.
Det bästa är att alltid se till att skriva tydliga avtal på vilka tjänster som ska utföras, när de ska vara klara och vad kostnaden beräknas bli. Det ger en större trygghet och möjlighet om man hamnar i tvist med hantverkaren.

Om det blir fel

Händer det att man gör en felbedömning och råkar ut för en oseriös hantverkare finns det några saker man kan göra.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en myndighet med uppgift att opartiskt pröva konsumenttvister vare sig det gäller en vara eller en tjänst. Ibland har de även sätt för att pressa oseriösa företagare. Anmälan måste göras inom sex månader efter att näringsidkaren avvisat dina krav som konsument.
Hos kronofogden kan man få hjälp om man kommer i tvist med företaget om betalningen eller om arbetet inte blivit klart inom avtalad tid. En stor försening kan innebära att kostnaden för dig som konsument ökar kraftigt.

Har man skrivit ett tydligt avtal med företaget så är det till stor hjälp vid en tvist. Ändras förutsättningarna under arbetets gång är det alltid möjligt att justera avtalet. Det är bättre med några enkla handskrivna rader på en papperslapp än ingenting alls. Glöm inte datum och att båda parter ska skriva under.


Ladda ner: Hantverkaravtal